Vragen over: Algemeen - Litecoin - Bitcoin - Ethereum.

Heb je een vraag die specifiek over cryptocurrencies gaat?

Bekijk onze Cryptocurrency Vragen-pagina.

Staat je vraag hier niet tussen?

Neem dan telefonisch of via de e-mail contact op, en je wordt zo snel mogelijk te woord gestaan.
  • Werking van de dienst

    Hoe werkt de dienst?
    Bij Thoorn.be koop je eenvoudig verschillende cryptocurrencies (digitale producten) met je belwaarde. Cryptocurrencies kun je besteden bij online winkels, of via andere diensten weer verkopen voor geld. Bij elk gesprek die je voert naar onze betaallijn (een 0900-nummer) gaat er belwaarde af van je aansluiting, en komt er in ruil daarvoor een puntensaldo bij op je account op onze website. Dit puntensaldo vertegenwoordigt een waarde die je kan laten uitbetalen.

    Er zijn twee verschillende methoden om je belwaarde om te zetten:
    • • 'Per gesprek'-betaallijn: Hierbij voer je meerdere korte gesprekken naar ons 0900-nummer. Er gaat per gesprek iets meer dan € 1,30 (€ 1,30 + providerkosten) van je belwaarde af. Bij veel belwaarde zul je dus veelvuldig naar het betaalnummer dienen te bellen.

    • • 'Per minuut'-betaallijn: Hierbij voer één lang gesprek naar de betaallijn. Zolang de verbinding openblijft gaat er iets meer dan € 0,80 per minuut (€ 0,80 + providerkosten) van je belwaarde af. Het bellen kan doorgaan zonder dat je er actief bij hoeft te blijven.

    Om de werking nog beter te begrijpen log je in met het testaccount. Ga hiervoor naar de inlogpagina en log in met als gebruikersnaam "test" en als wachtwoord ook "test" (of klik hier om er direct mee in te loggen).
  • Is deze dienst geschikt voor elk abonnement?
    Rekent je abonnement met belminuten of onbeperkt bellen i.p.v. belwaarde dan is deze dienst niet voor jou geschikt.

    Het is van belang dat 0900- en 0909-nummers binnen je belbundel vallen. Dit is het geval bij elke prepaidaansluiting en de abonnementen van hollandsnieuwe en T-Mobile Flex Zakelijk ('10 of ouder). Het is mogelijk om zelf te controleren of 0900-nummers binnen je bundel vallen door eerst éénmaal naar de betaallijn te bellen, waarna je vervolgens controleert of deze kosten achteraf extra op de factuur terechtkomen, of dat de kosten zijn verrekend met je belwaarde. Als de kosten van je bundel af zijn gegaan, is deze dienst voor je geschikt.

    Weten hoeveel je voor je belwaarde terugkrijgt? Ga naar de Rekenhulp »
  • Wat zijn Bitcoins en Litecoins en wat kan ik ermee?
    Bitcoins, Litecoins en soortgelijke producten zijn digitale producten (virtuele munten) waarmee het mogelijk is om betalingen te verrichten en ontvangen zonder tussenkomst van een bank. Je kan met deze virtuele munten (ook wel: cryptocurrencies) bij verschillende (web)winkels betalen, maar je kan deze munten ook gebruiken als investering of verkopen voor geld op je bankrekening.

    Voor specifieke vragen over cryptocurrencies of gerelateerde diensten bekijk je onze Cryptocurrency Vragen-pagina. Je kan ook direct beginnen met het ontvangen van cryptocurrencies met behulp van onze Cryptocurrency-handleiding.
  • Account en uitbetalingen

    Betalen jullie ook uit naar bankrekeningen of PayPal-accounts?
    Helaas, het is niet mogelijk om naar een bankrekening of PayPal-account uitbetaald te krijgen. Het is enkel mogelijk om digitale producten uitgekeerd te krijgen via een Bitcoin-, Litecoin- of Ethereum-adres.
    • Waarom is dit?
      Eind 2016 heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) aangegeven dat Thoorn.be kredieten verstrekte, door een deel van het belwaarde als geldsom aan de consument te verstrekken. Terwijl klanten de geldsom al binnen enkele dagen van Thoorn.be ontvingen, hoefden klanten in bepaalde gevallen pas achteraf de rekening bij de telecomprovider te betalen. Voor dergelijke werkzaamheden was volgens de AFM een vergunning als financiële dienstverlener vereist.

      Een vereiste voor een dergelijke vergunning is echter dat de kosten per maand voor de consument maximaal 1% boven de opbrengsten liggen. Dit betekent dat Thoorn.be voor € 10 belwaarde minimaal een bedrag van € 9,90 zou moeten uitbetalen. Dit is echter onmogelijk, gezien Thoorn.be een veel lager bedrag van de provider krijgt uitgekeerd.

      Om deze reden is het voor Thoorn.be onmogelijk geweest een vergunning te verkrijgen. Vanaf heden is het daarom enkel mogelijk om digitale producten uitbetaald te krijgen via een Bitcoin-, Litecoin- of Ethereum-adres. Zowel Thoorn.be als haar concurrenten betalen geen geldsom meer uit aan de consument.
    Indien je niets voelt voor cryptocurrencies, maar wel geld op je bankrekening wilt ontvangen, kun je er ook voor kiezen om cryptocurrencies slechts als tussenstap te gebruiken. Bekijk in onze Cryptocurrency-handleiding hoe je binnen enkele minuten een cryptocurrency-adres aanmaakt op je saldo op gestort te krijgen.

    Nadat je het saldo hebt ontvangen kunt je de waarde hiervan omwisselen naar euro's. Dit eurosaldo kun je eenvoudig op je bankrekening laten storten. Het saldo hoeft dus in principe maar enkele minuten als cryptocurrency te bestaan, waarna je het direct kunt omwisselen.

    Kijk voor alle doeleinden en mogelijkheden naar onze Cryptocurrency-handleiding »
  • Account en uitbetalingen

    Hoeveel krijg ik terug voor mijn belwaarde?
    Het verschilt per aansluiting hoeveel je terugkrijgt, dit ligt tussen de 40% en 70% van je belwaarde. Dit komt omdat elke provider andere providerkosten hanteert die bovenop de kosten van het 0900-nummer komen.

    Berekenen hoeveel waarde je in Bitcoins, Litecoins of Ethereum terugkrijgt, rekening houdend met de extra providerkosten? Ga naar de Rekenhulp »

    Indien gewenst kan je de uitbetaalde Bitcoins, Litecoins of Ethereum eenvoudig verkopen voor geld. Bekijk hiervoor onze Cryptocurrency-handleiding »
  • Wanneer krijg ik uitbetaald?
    Nadat je via de website een uitbetalingsverzoek indient, wordt het saldo binnen vijf werkdagen overgemaakt. Over het algemeen gebeurt het dezelfde dag al. De uitbetalingen worden handmatig verricht, dit is uit veiligheidsoverwegingen geen automatisch proces. Nadat het saldo is uitbetaald (hier ontvang je een e-mail van) kan het nog enkele minuten tot uren duren voordat de transactie daadwerkelijk door je is ontvangen, afhankelijk van de gewenste methode van uitbetaling.

    Thoorn.be werkt actief samen met de telecomproviders om misbruik tegen te gaan. Daarom kan de eerste of tweede uitbetaling soms de volledige 5 werkdagen duren, aangezien de aansluiting dan geverifieerd wordt bij de telecomprovider. Het is van belang dat de gegevens (Bij abonnement: IBAN en naam rekeninghouder. Bij prepaid: naam rekeninghouder) van de contactant van het abonnement / de prepaidaansluiting overeenkomen met de gegevens van het account op Thoorn.be. In het geval van een abonnement moet de aansluiting al langer in gebruik zijn (er moeten reeds meerdere facturen zijn betaald) en mag er door het gebruik van de dienst geen financieël nadeel aan de provider worden toegebracht.
  • Zijn er nog bijkomende kosten?
    Bij het bellen naar ons betaalnummer worden er naast de kosten van het betaalnummer zelf ook providerkosten in rekening gebracht. Afhankelijk van de gewenste methode van uitbetaling worden er ook transactiekosten door ons in rekening gebracht voor elk uitbetalingsverzoek (uitbetalen in Bitcoins). Uitbetaald worden in Litecoins of Ethereum is echter gratis!

    Berekenen hoeveel je terugkrijgt, rekening houdend met de extra providerkosten? Ga naar de Rekenhulp »
  • Bij mijn abonnement vallen 0900-nummers buiten de bundel. Wat nu?
    Helaas is het dan niet mogelijk om van deze dienst gebruik te maken.
  • Waarom kan ik niet gewoon het volledige bedrag terugkrijgen?
    Dat zou zeker mooi zijn. Helaas is dit niet mogelijk, aangezien Thoorn.be van de telecomprovider ook slechts een percentage van het bedrag aan belwaarde ontvangt. De effectieve winst van Thoorn.be is in de meeste gevallen slechts enkele procenten van het bedrag aan belwaarde, na aftrek van de BTW (21%), providerkosten (± 10%), aanvullende kosten en uitbetaling aan de klant (± 65%).

    Het grote voordeel van Thoorn.be is dat de inhouding erg gering is, en je saldo zeer snel wordt uitbetaald. Thoorn.be schiet de uitbetaling voor van de telecomprovider, en ontvangt pas na een paar maanden het geld zelf. Dit is dus een ideale service voor de klant.
  • Is het mogelijk om zeer grote bedragen op te bellen?
    Ja, dit is zeker mogelijk, zolang de provider akkoord gaat met de gemaakte gesprekken. Het is daarvoor van belang dat de gegevens (Bij abonnement: IBAN en naam rekeninghouder. Bij prepaid: naam rekeninghouder) van de contactant van het abonnement / de prepaidaansluiting overeenkomen met de gegevens van het account op Thoorn.be. In het geval van een abonnement moet de aansluiting al langer in gebruik zijn (er moeten reeds meerdere facturen zijn betaald) en mag er door het gebruik van de dienst geen financieël nadeel aan de provider worden toegebracht.

    Thoorn.be werkt actief samen met de telecomproviders om misbruik tegen te gaan. Verificatie van bovenstaande kenmerken gebeurt gebruikelijk binnen de uitbetalingstermijn van 5 werkdagen, zodat er nog steeds snel uitbetaald kan worden.
  • Overig

    Moet ik zelf nog BTW afdragen aan de Belastingdienst?
    Nee, Thoorn.be draagt al de 21% BTW af aan de Belastingdienst. Zelf de BTW ontvangen en afdragen aan de Belastingdienst is bij Thoorn.be niet mogelijk.
    Indien je winst maakt met belwaarde cashen (als de opbrengst hoger is dan dat je er oorspronkelijk aan belwaarde voor hebt betaald), dient er over de uitbetaling wel inkomstenbelasting betaald te worden.
  • Welke 0900-nummers worden bij Thoorn.be gebruikt?
    Thoorn.be gebruikt momenteel de volgende betaalnummers:
    • • Nederland: 0900-8466 (€ 1,30 per gesprek), 0909–0400256 (€ 0,80 per minuut) en 0909–4004004 (€ 0,80 per minuut).
    • • België: 0904-04873 (€ 2,00 per minuut).

    Je kunt deze lijnen pas gebruiken zodra je een account hebt. Beide nummers worden tevens gebruikt voor onze SMS-dienst: Anoniemesms.be.

    Komen een van deze 0900-nummers voor op je factuur, terwijl je niet zelf naar een van deze nummers hebt gebeld? Wij vernemen dit graag via het contactformulier. Waarschijnlijk heeft iemand je toestel tijdelijk in handen gehad, en misbruik van de dienst gemaakt. We kunnen helpen dit op te sporen.
  • Is het mogelijk om mijn telefoon automatisch meerdere keren naar de betaallijn te laten bellen?
    Bij meerdere providers is het in strijd met hun algemene voorwaarden om gebruik te maken van automatische oproepsystemen. Thoorn.be biedt daarom geen ondersteuning voor dergelijke systemen. Helaas zult u dus handmatig moeten bellen en ophangen, of u kunt gebruik maken van de "Per minuut"-betaallijn. Bij deze betaallijn hoeft u slechts enkele lange gesprekken te voeren om het belwaarde op te bellen.

Staat je vraag hier niet tussen?

Neem dan telefonisch of via de e-mail contact op, en je wordt zo snel mogelijk te woord gestaan.